نوشته شده توسط : ملودایو

ساز بونگوس (Bongos)

بونگوس (به زبان اسپانيايي بونگو bongo) يك ساز پركاشن آفريقايي-كوبايي است كه از يك جفت درام كوچك با انتهاي باز در دو اندازه متفاوت تشكيل شده است. در زبان اسپانيايي درام بزرگتر همبرا (hembra) به معناي مؤنث و درام كوچكتر ماچو (macho) به معناي مذكر است.

ساز كنگا (Conga)

كنگا (conga) كه به عنوان تومبادورا (tumbadura) نيز شناخته مي‌شود درامي بلند و باريك و داراي يك سر  است منشاء اين ساز از كوبا است.

ساز فیلد درام (Field Drum)

ساز فیلد درام از نظر طبقه‌بندی در دسته‌ی سازهای پركاشن، ممبرافون (پوسته‌ای) با زير و بمي (نواک) نامعين قرار می‌گیرد.

ساز گنگ (Gong)

ساز گنگ، سازی ايديوفون (خودصدا)/آتوفون با زير و بمي خاص و در دسته‌ی پركاشن (سازهای كوبه‌اي) قرار می‌گیرد.

ساز اسنیر درام (Snare Drum)

ساز اسنیر درام – ساید درام در زبان آلماني: Kleine Trommel در زبان فرانسوي: Kleine Trommel و در زبان ايتاليايي: Kleine Trommel نامیده می‌شد. اسنير درام يا سايد درام،‌ كوچك‌ترين درام استوانه‌اي است و به‌ويژه در هر نوع موسيقي غربي از موسيقي نظامي (كه منشأ اين ساز نيز در همين نوع موسيقي است) تا جز (Jazz) يا درامز راك و پاپ ديده مي‌شود.

ساز تیمپانی (Timpani)

تیمپانی (كلمه ايتاليايی به معناي drums)، يا kettledrums اركسترال، نامی است كه حداقل از قرن هفدهم برای كتل درام‌های بزرگ استفاده میشود. استفاده اركسترال دائمی از تيمپانی به نيمه قرن 17ام برمي‌گردد، نمونه‌های اوليه در منابع تاریخی قرن هفدهمی قيد شده‌اند. كاربرد اركسترال دائمي تيمپانی به نيمه قرن 17ام بر میگردد.

ساز تام تام (TamTam)

همراه با تيمپانی و باس درام تام تام در گروه سازهای پركاشن، باس قرار می‌گیرد. ساز تام-تام اغلب با گنگ اشتباه گرفته مي‌شود، ولی شماری اختلافات جزئی مابين ساختار و صدای دو ساز وجود دارد: ساز تام-تام يك ديسك نسبتاً مسطح است و برخلاف گنگ هيچ دستگیره‌ای‌ در مركز ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

آموزش تدوین

هنر تدوین الفبایی دارد که هر تدوینگری باید به عنوان مبانی پذیرفته شده‌ی کار از آن‌ها با خبر باشد و این اصول را در کار تدوین به کار بگیرد. استفاده از تکنیک‌های شناخته شده‌ی تدوین مانند کات L و کات J روایت داستان را برای بیننده باورپذیر و چشم‌نواز می‌کند. در مقابل ضعف فنی در تدوین و اغراق در کات زدن صحنه‌ها به گل‌درشت شدن کار منجر خواهد شد و خاطر تماشاگران را نیز آزرده می‌کند.

 

جوئل کاکس تدوینگر برنده اسکارپ

جوئل کاکس  (Joel Cox) تدوینگر آمریکایی است که کار در سینما را از سال 1942 میلادی با بازی به‌عنوان نوزاد در فیلم «برداشت محصول تصادفی» آغاز کرد. سپس در سال 1961 در کمپانی برادران وارنر شروع به کار کرد. در آنجا رودی فهر تدوینگر و مدیر اجرایی بود، حدود سه سال بعد او از کاکس یک کارآموز تدوین ساخت. طبق روال آن دوره کاکس چند سال به‌عنوان دستیار غیررسمی فعالیت کرد. اولین کار جدی او «مردمان باران» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا بود که در آنجا نامش به‌عنوان دستیار ذکر شد.

 

تکنیک‌های تدوین

برای تدوین ژانرهای مختلف فیلم، از تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. نحوه‌ی تدوین هر ژانر، نوع تفکر و احساسات مخاطب را نسبت به داستان تغییر می‌دهد و او را جذب فیلم می‌کند یا اینکه ممکن است به دلیل ضعف در روایت داستان فیلم مخاطب را کاملا نسبت به فیلم دلزده کند.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

فیلم «بازیکن شماره یک آماده» Ready Player One

فیلم ردی پلیر وان آخرین ساخته‎ی استیون اسپیلبرگ به لطف موسیقی چقدر شنیدنی شده است؟‌ ردی پلیر وان تقلیدی بی‎مایه از فیلم‌های دهه‌ی هشتادی یا شاهکاری بر مبنای خاطرات شیرین کودکی؟ موسیقی متن در فیلم‌های نوستالژیک تا چه میزان باید استقلال خود را از آهنگ‌های مشهور قدیمی حفظ کند؟ آیا آهنگساز فیلم ردی پلیر وان در بازی بازگشت به گذشته‎ی فیلمنامه‏‌ی این فیلم برنده بوده است یا بازنده؟

 

فیلم جنگ دنیا ها اثر استیون اسپیلبرگ

انتقادات به پایان این فیلم موضوعی چندان تازه نیست و در همان زمان اکران این فیلم نیز با اینکه در مجموع منتقدان در بررسی‌های سینمایی خود نظری مثبت نسبت به این فیلم داشتند، اما در همان زمان نیز از پایانی که برای این فیلم ساخته شده بود به عنوان یکی از نقاط ضعف این فیلم نام می‌بردند.

 

استیون اسپیلبرگ و قسمت جدید فیلم ایندیانا جونز Indiana Jones 5

استیون اسپیلبرگ از آن دسته کارگردانانی نیست که منتظر پروژه‌ی جدید برای آغاز کار بنشیند، تقریبا می‌توان معدود سال‌هایی را پیدا کرد که کاری از وی ساخته نشده باشد. در دوازده ماه گذشته که اسپیلبرگ به صورت هم‌زمان ضبط،‌ تدوین و تکمیل فیلم the post را به پایان می‌برد و سرگرم مراحل تولید فیلم Ready player one نیز بود. حال انگار این کارگردان دوباره به دنبال کار یا پروژه‌های جدید برای پر کردن تقویم کاری‌اش می‌گردد، خبرها حاکی از آنست که استیون اسپیلبرگ به عنوان فیلم‌های بعدی خود، ایندینا جونز «Indiana Jones 5 » و «West Side Story» را مد نظر دارد.

 

ستاره‌ی فیلم Baby Driver در داستان وست ساید اسپیلبرگ

چند سالی است که زمزمه‌های ساخت نسخه‌ای جدید از روی فیلم کلاسیک داستان وست ساید توسط استیون اسپیلبرگ به گوش می‎رسد و به نظر می‌رسد که کم‌کم ساخت این نسخه‌ی تازه به حقیقت می‌پیوندد و استیون اسپیلبرگ بازیگرانی که قرار است نقش‌های اصلی فیلمش را بازی کنند نیز انتخاب کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

معرفی ساز «کلارینت»

کلارینت یا قره نی عضوی از خانواده سازهای بادی چوبی (فلوت، ابوا، باسون، كلارينت) و آخرين سازی است كه در اركستر سمفونی (در نيمه دوم قرن هيجدهم) مورد استفاده قرار گرفت.

معرفی ساز كورنت (Cornet)

ساز کورنت در طبقه‌بندی مشخص شده برای سازها در دسته‌ی سازهای بادي، برنجي، ايروفون (هوا صدا) قرار می‌گیرد. ساز ايروفون (هوا صدا) دريچه دار كه با حركت لب‌ها صدا توليد مي‌كند. كورنت يكي از سازهاي مشابه با ترومپت است.

معرفی ساز دیجریدو (Didgeridoo)

دیگریدو (didgeridoo) يا دیجریدو (didjeridu) سازي بادي است كه توسط بوميان استرالياي شمالي به احتمال قوي 1500 سال قبل پديد آمد و هنوز نيز در استراليا و ساير نقاط دنيا بطور گسترده مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين ساز گاهي اوقات به عنوان ترومپت چوبي يا drone pipe شناخته مي‌شود. موسيقي‌شناسان اين ساز را به عنوان ساز ايروفون (هواصدا) برنجي طبقه‌بندي مي‌كنند.

معرفی ساز هورن انگليسی

با توجه به زير و بمي پایين‌تر و قسمت گلابی‌شکل ساز، هورن انگليسي صدايي تيره‌تر و قدرتمندتر از ابوا توليد مي‌كند. رنگ صدا نسبتاً در تمامي رجيسترها همگن مي‌ماند، بنابراين انتقال بين رجيسترها هموار و ملايم است.

معرفی ساز ساکسیفون (saxophone)

ساز ساکسیفون (saxophone) در دسته‌بندی سازهای بادي، بادي چوبي، ايروفون (aerophone) قرار داده می‌شود. ساكسيفون يك ساز تك زبانه‌اي يا يك زبانه‌اي يا تك قميشي (single reed)، بادي چوبي است كه اولين بار در اواسط قرین 1800  میلادی توسط  آدولف ساكس ساخته شد.

معرفی ساز پیکولو (Piccolo)

پیکولو یا فلوت اکتاو يكی از اعضاي خانواده فلوت‌های عرضی است. اين ساز يكی از سازهاي بادی با بالاترين زير و بمي در اركستر است كه محدوده صدايی آن (يك اكتاو بالاتر از فلوت كنسرت) بالاتر از صدای انسان میرسد. در اركستر پيكولو در دوران كلاسيک براي تقليد صداهای طبيعت همانند آواز پرندگان يا طوفان‌ها و برای افكت‌های ويژه مورد استفاده قرار گرفت.

معرفی ساز ترومبون (Trombone)

ترمبون تنها ساز در خانواده سازهاي برنجي است كه براي تغيير زير و بمي (pitch) به جاي valve از اسلايد استفاده مي‌كنند. ترومبون استاندارد از لوله‌هاي نازك بلند ساخته شده است. دو لوله U شكل در انتهاي مخالف به هم وصل مي‌شوند و يك شكل S بوجود مي‌آورند.

معرفی ساز هورن وینی (Viennese Horn)

يافته‌هاي پژوهشگراه حوزه‌ی مهندسی صدا نشان مي‌دهد كه صداي هورن ويني شمار بيشتري از هارمونيك‌ها را در بردارد و بنابراين صدايي روشن‌تر در قياس مستقیم با دوبل هورن، هورني كه بيشترين استفاده را در خانواده هورن‌ها دارد.



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

گيتار آكوستيک (Acoustic Guitar)

منبع اصلي صدا در يك گيتار آكوستيك سيم است، كه با انگشت يا زخمه پلاك يا مضراب زده مي‌شود. سيم در يك فركانس لازم مرتعش مي‌شود و بسياري از هارمونيك‌ها را در فركانس‌هاي مختلف توليد مي‌كند. فركانس‌هاي توليدي مي‌تواند به طول سيم، جرم سيم و كشش آن بستگي داشته باشند. سيم سبب ارتعاش صفحه صدا و جعبه صدا مي‌شود و از آنجا كه اينها رزونانس‌هاي خودشان را در فركانس‌هاي معين دارند، آنها برخي هارمونيك‌هاي سيم را قوي‌تر از ديگر سيم‌ها تقويت مي‌كنند، بنابراين رنگ صداي توليدي توسط ساز را تحت تاثير قرار مي‌دهند.

گیتار کلاسیک یا اسپانيایی (Classic Guitar)

گیتار کلاسیک (گیتار كنسرت، آكوستیک كلاسیک، گیتار با سيم های نایلونی يا گیتار اسپانیایی) یكی از سازهای خانواده گيتار است كه در موسیقی كلاسیک استفاده میشود. گیتار كلاسیک یک گیتار چوبی آكوستیک است كه در آن به جاي سيم‌های فلزی مورد استفاده در گيتارهای آكوستیک از سيم‌های نايلونی استفاده میشود. گيتار كلاسیک سنتی دارای دوازده پرده است و در هنگام نواختن روی پای چپ نگه داشته میشود، بنابراين دستی كه می نوازد در نزديكی پشت حفره صدا قرار مي گيرد (به اين موقعيت دست، موقعيت كلاسيک گفته می شود). گیتارهای كلاسیک مدرن در اواخر قرن نوزدهم بوجود آمدند.

گیتار بیس (guitar bass)

گیتار بیس (الکتریک بیس يا بطور ساده بیس) سازی زهی است كه عمدتاً با انگشتان و انگشت شست با پلاک كردن، با كف دست زدن، پاپينگ، زدن، ضربات آهسته و پيوسته زدن، .. يا زدن با يك زخمه اغلب پيك نواخته مي‌شود.

گيتار بيس از نظر ظاهري و ساختار مشابه با گيتار الكتريك است ولي دسته و ميزان‌بندي آن بلندتر و داراي چهار تا شش سيم يا دسته سيم است. تاكنون رايج‌ترين گيتار بيس، بيس چهار سيمه است كه معمولاً همانند بيس دوبل كوك مي‌شود، زير و بمي يك اكتاو پائين‌تر از چهار سيم با پائين‌ترين زير و بمي (E, A, D و G). گيتار بيس يك ساز انتقالي است چرا كه آن در كليد باس يك اكتاو بالاتر از صدايش نت‌بندي شده است (در دوبل بيس هم به همين شكل است) تا به اين ترتيب از خطوط لجر اضافه جلوگيري شود. همانند گیتار الکتریک، گيتار بيس داراي پيك‌آژهايي است و به تقويت‌كننده (آمپلي فاير) و اسپيكر وصل مي‌شوند يا به سيستم PA كه به يك واحد DI براي اجراهاي زنده وصل مي‌شوند.

گیتار الکتریک (Electric Guitar)

طراحي و ساختار گیتار الکتریک از نظر شكل بدنه، دسته (گردن)، خرك و پيك‌آپ‌ها بسيار متفاوت است. با اين وجود برخي ويژگي‌ها و مشخصات در همه گیتارها مشترك است. در ساز گیتار الکتریک، سردسته شامل پيچ‌هاي كوك براي كوك گيتار، شيطانك (Nut) يك نوار شبيه پرده از جنس فلز، پلاستيك، گرافيت يا استخوان كه سيم‌ها را در انتهاي پيچ‌هاي كوك ساز نگه مي‌دارد. پرده‌ها از نوارهاي نازك فلزي ساخته شده‌اند كه سيم را در زير و بمي درستي متوقف مي‌كنند، زماني كه نوازنده يك سيم را در مقابل صفحه انگشت‌گذاري فشار مي‌دهد. ميله تنظيم (truss rod) ميله‌اي فلزي (معمولاً قابل تنظيم) كه با تنش موجود در سيم‌ها مقابله مي‌كند تا دسته را مستقيم نگه مي‌دارد. مكان نماها براي نوازنده مرجعي در جهت مكان نواختن روي صفحه انگشت‌گذاري ايجاد مي‌كنند.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

ساز ژاپنی کوتو

كوتوي مدرن از گاكوسو (gakuso) كه در موسيقي درباري ژاپني استفاده مي‌شد، الهام گرفته شده است. اين ساز در ميان ثروتمندان رايج بود.

 

ساز ژاپنی بیوا یا لوت ژاپنی

بیوا يك نوع لوت ژاپني با دسته (گردن) كوتاه و داراي پرده است. اين ساز اغلب در داستان‌هاي روايي استفاده مي‌شود.

 

ساز چینی گنگ

گنگ‌ها در چين در حدود قرن 7ام قبل از ميلاد بوجود آمدند.

 

ساز هندی و پاکستانی سیتار

سیتار سازي زهي از خانواده لوت است كه در شمال هند، پاكستان و بنگلادش رايج است.



:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

فیلم ترسناک

فیلم های ترسناک زیادی در تاریخ سینما ساخته شده است.

ترسناک ترین فیلم های سینما

فیلم های که چه در درون مایه و چه در لوکیشن ها و آهنگ ها ترس را در بیننده ایجاد میکنند.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ

در این قسمت لیستی از این فیلم ها را ارائه میکنیم.



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

در این مطلب چند مقاله را قرار می دهیم که لیستی از

بهترین موسیقی های متن فیلم های سینمایی

در چند سال اخیر به همراه لینک دانلود آن ها در آن ها قرار داده شده اند.

 

بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های ۲۰۱۹

در این مطلب به عنوان آخرین بخش از معرفی بهترین موسیقی متن فیلم‌های سینمایی در چند سال اخیر، فهرست از شنیدنی‌ترین فیلم‌های 2019 را برای شما مهیا کرده‌ایم.

 

بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های ۲۰۱۸

موسیقی‌ متن فیلم از آن دست هنرها هستند که تاریخ انقضا ندارند، به همین خاطر در این مطلب بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های سال 2018 را به مخاطبان ملودایو معرفی کنیم.

 

بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های ۲۰۱۷

موسیقی‌ متن فیلم از آن دست هنرها هستند که تاریخ انقضا ندارند، به همین خاطر در این مطلب بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های سال ۲۰۱۷ را به مخاطبان ملودایو معرفی کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

هاوارد شور

هاوارد لسلی شور آهنگساز کانادایی برنده جایزه اسکار و گرمی که برای فیلم‌های مختلف در ژانرهای حماسی، فانتزی، ترسناک، پلیسی و معمایی موسیقی متن ساخته است.

 

فیلیپ گلس

موسیقی فیلیپ گلس با موسیقی سنتی و کلاسیک وسترن، امبینت، راک و موسیقی بین‌الملل پیوند دارد. آثار گلس موردتحسین آهنگسازانی مثل دیویدبوئی و برایان انو قرار گرفته است.

 

جیمز هانیگان

جیمز هانیگان آهنگساز بازی‌های ویدئویی است که تا کنون پنج بار نامزد دریافت جایزه بفتا شده و برای بازی Sim Theme Park بفتای بهترین موسیقی بازی را کسب کرده.

 

جیمز هورنر

موسیقی متن جیمز هورنر را همه با فیلم تایتانیک می‌شناسند، موسیقی متنی که بعد از گذشت بیش از بیست سال هنوز پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی متن تاریخ است.

 

هانس زیمر

هانس زیمر یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان زنده‌ی دنیا به حساب می‌آید.

 

جان ویلیامز

جان ویلیامز آهنگساز امریکایی که در سال 1932 میلادی در شهر نیویورک و در کشور امریکا متولد شده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

پادکست موسیقی متن گپ دایو

بررسی موسیقی متن فیلم بابل

پادکست فارسی موسیقی متن گپ‌دایو در قسمت سی‌ام این مجموعه پادکست‌ به سراغ موسیقی فیلم بابل به عنوان یکی از فیلم‌های تأثیرگذار تاریخ سینما رفته است.

فیلم های تارانتینو

پادکست گپ‌دایو در قسمت سی‌ و یکم سراغ یکی از کارگردانان تأثیرگذار تاریخ سینما رفته و به بررسی فیلم های کوئنتین تارانتینو پرداخته.

سبک آهنگ سازی کیتارو

پادکست فارسی گپ‌دایو در قسمت بیست و نهم رویکرد تازه‌ای در ساخت و تولید پادکست‌های موسیقی فارسی‌زبان را در پیش گرفته است و این مرتبه به جای نقد و بررسی موسیقی بی‌کلام فیلم سینمایی خاصی به بررسی سبک آهنگسازی کیتارو پرداخته است.

موسیقی فیلم امیلی

پادکست موسیقی متن گپ‌دایو در قسمت بیست و پنجم به تحلیل یکی از موسیقی متن‌های درخواستی مخاطبان سایت ملودایو اختصاص پیدا کرده است.
 


:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 تير 1398 | نظرات ()