هانس زیمر و کریستوفر نولان
نوشته شده توسط : ملودایو

فیلم اینسپشن یا تلقین

هانس زیمر آهنگساز مطرح و برنده جایزه اسکار، برای فیلم تلقین آهنگسازی کرده است. او با الهام از آهنگ ادیت پیاف این موسیقی نوآورانه و هیپنوتیزم‌کننده را خلق کرده است. موسیقی زیمر ماورائی و خاص بوده و در لحظاتی مخاطب را به رؤیایی زیبا و مسحورکننده فرو می‌برد.

موسیقی تلقین مثل صحنه‌های فیلم با ریتم تند شروع شده و بعد کم‌کم آرام می‌شود و کاملا تحت تأثیر ژانر فیلم-اکشن و سورئال-است. ریتم موسیقی یادآور موسیقی‌ فیلم‌های دهه نود بوده که در فیلم‌های اکشن به وفور استفاده می‌شده است. دی‌کاپریو در نقش دزد و جاسوس ایفای نقش می‌کند و موسیقی متن هم رازآلودی جاسوسی و هم ویژگی‌های دزد را به خوبی نمایان می‌سازد.

تم اصلی موسیقی تلقین از موسیقی فرانسوی ادیت پیاف گرفته شده که هانس زیمر ریتم آنرا کند کرده است. به عقیده زیمر می‌توان هر چیزی را به زمان دیگری منتقل کرد و معنای متفاوتی به آن بخشید. تلقین که سفر در رؤیاهاست، برای زیمر مفهوم سفر در زمان را دارد و این موضوع را به خوبی در موسیقی‌اش نشان می‌دهد. ترکیب گیتار الکتریک و ارکستر، جنبه‌ای خیال‌انگیز و در عین‌حال مدرن به موسیقی می‌دهد. از آنجایی‌که دغدغه اصلی نولان «زمان» است، گذر زمان و انتظار با صدای تیک‌تاک در موسیقی نمایان می‌شود.

فیلم اینتراستلار

هانس زیمر در موسیقی فیلم اینتراستلار از فضای اکشن ‌محوری که برای چهار فیلم قبلی (سه گانه‌ی بتمن و فیلم تلقین) ساخته بود فاصله گرفته و با استفاده از ساز ارگان فضایی باشکوه خلق کرده است. این ساز که توسط راجر سایر Roger Sayer در کلیسای تاریخی تمپل لندن نواخته شده، توانسته بیکرانگی جهان و احساس از دست دادن را همزمان به بیننده منتقل کند. در ساخت موسیقی متن این فیلم از 34 ساز زهی، 24 ساز بادی و چهار پیانو استفاده شده و شصت مرد برای گروه کُر با هانس زیمر همکاری کرده‌اند. زیمر با تنظیم فاصله میکروفن از دهان خواننده‌ها توانسته به صداهای جدید برسد. نولان در ساخت فیلم‌هایش جلوه‌های ویژه را برای کمک به روایت داستان به کار می‌برد و در این فیلم واقعی‌ترین تصویر از نجوم و فیزیک را (از منظر یافته‌های علمی) ارائه کرده است.

فیلم دانکرک

دانکرک فیلمی جنگی است که بدون مقدمه خسته کننده و طولانی یک‌راست مخاطب را به عمق ماجرا می‌برد و محیط جنگی دقیقا مطابق با چیزی که در تاریخ رخ داده، به تصویر کشیده می‌شود. در این فیلم موسیقی متن نقش مهمی ایفا می‌کند و در بیشتر صحنه‌ها موسیقی به جای دیالوگ استفاده شده است. دانکرک بازسازی یک واقعه تاریخی است و در آن ترس و وحشت برآمده از جنگ نشان داده می‌شود.

نولان و هانس زیمر در فیلم‌های اینسپشن و اینتراستالر با هم همکاری کرده‌اند و نولان با استفاده از تکنیکی که در فیلم پرستیژ به آن دست یافته بود از زیمر خواست که موسیقی متن دانکرک را بسازد. «یک توهم شنیداری وجود دارد که در موسیقی به آن شپرد می‌گویند، من و دیوید جولیان این را در فیلم پرستیژ کشف کردیم.»





:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: