معرفی انواع مختلف ساز گیتار
نوشته شده توسط : ملودایو

گيتار آكوستيک (Acoustic Guitar)

منبع اصلي صدا در يك گيتار آكوستيك سيم است، كه با انگشت يا زخمه پلاك يا مضراب زده مي‌شود. سيم در يك فركانس لازم مرتعش مي‌شود و بسياري از هارمونيك‌ها را در فركانس‌هاي مختلف توليد مي‌كند. فركانس‌هاي توليدي مي‌تواند به طول سيم، جرم سيم و كشش آن بستگي داشته باشند. سيم سبب ارتعاش صفحه صدا و جعبه صدا مي‌شود و از آنجا كه اينها رزونانس‌هاي خودشان را در فركانس‌هاي معين دارند، آنها برخي هارمونيك‌هاي سيم را قوي‌تر از ديگر سيم‌ها تقويت مي‌كنند، بنابراين رنگ صداي توليدي توسط ساز را تحت تاثير قرار مي‌دهند.

گیتار کلاسیک یا اسپانيایی (Classic Guitar)

گیتار کلاسیک (گیتار كنسرت، آكوستیک كلاسیک، گیتار با سيم های نایلونی يا گیتار اسپانیایی) یكی از سازهای خانواده گيتار است كه در موسیقی كلاسیک استفاده میشود. گیتار كلاسیک یک گیتار چوبی آكوستیک است كه در آن به جاي سيم‌های فلزی مورد استفاده در گيتارهای آكوستیک از سيم‌های نايلونی استفاده میشود. گيتار كلاسیک سنتی دارای دوازده پرده است و در هنگام نواختن روی پای چپ نگه داشته میشود، بنابراين دستی كه می نوازد در نزديكی پشت حفره صدا قرار مي گيرد (به اين موقعيت دست، موقعيت كلاسيک گفته می شود). گیتارهای كلاسیک مدرن در اواخر قرن نوزدهم بوجود آمدند.

گیتار بیس (guitar bass)

گیتار بیس (الکتریک بیس يا بطور ساده بیس) سازی زهی است كه عمدتاً با انگشتان و انگشت شست با پلاک كردن، با كف دست زدن، پاپينگ، زدن، ضربات آهسته و پيوسته زدن، .. يا زدن با يك زخمه اغلب پيك نواخته مي‌شود.

گيتار بيس از نظر ظاهري و ساختار مشابه با گيتار الكتريك است ولي دسته و ميزان‌بندي آن بلندتر و داراي چهار تا شش سيم يا دسته سيم است. تاكنون رايج‌ترين گيتار بيس، بيس چهار سيمه است كه معمولاً همانند بيس دوبل كوك مي‌شود، زير و بمي يك اكتاو پائين‌تر از چهار سيم با پائين‌ترين زير و بمي (E, A, D و G). گيتار بيس يك ساز انتقالي است چرا كه آن در كليد باس يك اكتاو بالاتر از صدايش نت‌بندي شده است (در دوبل بيس هم به همين شكل است) تا به اين ترتيب از خطوط لجر اضافه جلوگيري شود. همانند گیتار الکتریک، گيتار بيس داراي پيك‌آژهايي است و به تقويت‌كننده (آمپلي فاير) و اسپيكر وصل مي‌شوند يا به سيستم PA كه به يك واحد DI براي اجراهاي زنده وصل مي‌شوند.

گیتار الکتریک (Electric Guitar)

طراحي و ساختار گیتار الکتریک از نظر شكل بدنه، دسته (گردن)، خرك و پيك‌آپ‌ها بسيار متفاوت است. با اين وجود برخي ويژگي‌ها و مشخصات در همه گیتارها مشترك است. در ساز گیتار الکتریک، سردسته شامل پيچ‌هاي كوك براي كوك گيتار، شيطانك (Nut) يك نوار شبيه پرده از جنس فلز، پلاستيك، گرافيت يا استخوان كه سيم‌ها را در انتهاي پيچ‌هاي كوك ساز نگه مي‌دارد. پرده‌ها از نوارهاي نازك فلزي ساخته شده‌اند كه سيم را در زير و بمي درستي متوقف مي‌كنند، زماني كه نوازنده يك سيم را در مقابل صفحه انگشت‌گذاري فشار مي‌دهد. ميله تنظيم (truss rod) ميله‌اي فلزي (معمولاً قابل تنظيم) كه با تنش موجود در سيم‌ها مقابله مي‌كند تا دسته را مستقيم نگه مي‌دارد. مكان نماها براي نوازنده مرجعي در جهت مكان نواختن روي صفحه انگشت‌گذاري ايجاد مي‌كنند.





:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: