نوشته شده توسط : ملودایو

ساز ویولن

ویولن از سه قسمت اصلي بدنه، دسته و سر دسته تشكيل شده است و در مجموع از 80 قطعه جدا از هم تشكيل شده است. بدنه نه تنها شكل خاص ويولن را بوجود مي‌آورد بلكه به دليل اينكه اين قسمت به عنوان تشديدكننده يا رزنيتور عمل مي‌كند تعيين كننده كيفيت صداي اين ساز نيز است.

معرفی ساز ویولن سل يا چلو

ویولنسل یا چلو، یک ساز تنور و باس از خانواده ويولن (شامل ويولن، ويولاو ويولنسل) است. در قرن نوزدهم ويولنسل در كنار ويولن، تبديل به مهم‌ترين ساز آرشه‌اي براي كارهاي تكنوازي شد. در قرن بيستم نوازندگان ويولن ماهرتر شدند، بطوريكه بيشتر روي تكنوازي، موسيقي مجلسي و اركسترال متمركز شدند.

معرفی ساز ویولا

ساز ویولا سازی زهی، كامپوزيت كوردوفون، لوت، با آرشه نواخته میشود. این ساز در زبان آلمانی: ويولا،‌ در زبان فرانسوی و ايتاليايی: ويولا (viola) نامیده میشود. ويولا يك ساز آلتو در خانواده ويولن (شامل ويولن، ويولا و چلو و دوبل باس) است.

معرفی ساز کنترباس

ساز کنترباس یا دوبل باس در طبقه‌بندی سازهای کوردوفون، لوت دسته‌دار، ساز زهی و از خانواده ویولن (ویولن، ویولا، ویولنسل) قرار می‌گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

بهترین بازیگران دهه اخیر سینما

لیستی از بیست بازیگر که در دهه اخیر نقش‌آفرینی‌های برجسته و به‌یادماندنی داشته‌اند توسط سایت ایندی‌وایر منتشر شده است که نشان می‌دهد در 10 سال اخیر کدام نقش‌آفرینی‌ها با اقبال بیشتری از سوی تماشاگران هنر سینما روبه‌رو شده‌اند.

رامی مالک، فیلم راپسودی

رامی مالک بازیگر آمریکایی، مصری‌تبار با بازی در سریال دختران گیلمور در سال 2004 وارد عرصه تصویر شد، بعد از آن در فیلم‌هایی چون شب در موزه، گرگ‌و‌میش، Oldboy، جنون سرعت، پاپیون و راپسودی بوهمی نقش‌آفرینی کرد.

هرکول پوآرو جدید با بازی جان مالکوویچ

بی‌بی‌سی برای اینکه علاقه‌مندان هرکول پوآرو را به سریال جدید خود علاقه‌مند کند، تصاویر تازه‌ای از صحنه‌ی فیلمبرداری این سریال منتشر کرده است و برای این منظور عکس‌هایی را انتخاب کرده است که جان مالکوویچ را در کنار سایر بازیگران سریال نشان می‌دهد.

جک اسپارو و جانی دپ

اگر تاکنون خبر نداشتید باید به اطلاعتان برسانیم که شخصیت جک اسپارو یا جک گنجشکه در فیلم دزدان دریایی کارائیب از اول این شکل و هیبتی که در فیلم می‌بینیم را نداشت و در زمان نگارش فیلمنامه‌ی دزدان دریایی کارائیب، کمپانی دیزنی، سر و شکل دیگری را برای جک اسپارو در نظر داشت.

کلینت ایستوود

کلینت ایستوود از آن دست غول‌های سینمایی است که دوست داریم هیچ‌وقت بی‌خیال سینما نشود و تا آنجا که می‌تواند فیلم بسازد و فیلم بازی کند. خوشبختانه او همچنان در 88 سالگی قبراق و سرحال با سینما زندگی می‌کند و از کارگردانی لذت می‌برد و نقش اصلی فیلم‌هایش را نیز بر عهده می‌گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

هانس فلوریان زیمر در دوران جوانی و در زمان اقامت خود در شهر لندن کار ساخت موسیقی متن را با تولید موسیقی بی‌کلام برای تیزرهای تبلیغاتی و کلیپ‌های ویدیویی شروع کرد. در آن دوران کیبورد و سینتی‌سایزر دو سازی بودند که زیمر در نوازندگی هر دوی آن‌ها تبحر داشت و تسلط کسب کرده بود.

هیچ بعید نیست هانس زیمر برای آهنگسازی بر روی سکانس‌های پروازی و قهرمانانه‌ی فیلم تاپ گان 2:‌ماوریک سراغ موسیقی متن حماسی برود و با قطعات Epic آلبوم موسیقی متن این فیلم را تکمیل کند.

آهنگساز موسیقی متن انیمیشن شیر شاه هانس زیمر است و ترانه‌های آن توسط التون جان خوانده شده‌اند. در صحنه آغازین فیلم به نام «دایره زندگی» همه حیوانات مراتع آفریقا جمع شده‌اند تا با پادشاه آینده خود پیمان ببندند، در این صحنه بیننده شاهد همکاری متقابل موسیقی و داستان است. موسیقی فضایی دراماتیک دارد و المان طبیعت در آن نقش پررنگی دارد.

هانس زیمر آهنگساز مطرح و برنده جایزه اسکار، برای فیلم تلقین آهنگسازی کرده است. او با الهام از آهنگ ادیت پیاف این موسیقی نوآورانه و هیپنوتیزم‌کننده را خلق کرده است. موسیقی زیمر ماورائی و خاص بوده و در لحظاتی مخاطب را به رؤیایی زیبا و مسحورکننده فرو می‌برد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

ساز بونگوس (Bongos)

بونگوس (به زبان اسپانيايي بونگو bongo) يك ساز پركاشن آفريقايي-كوبايي است كه از يك جفت درام كوچك با انتهاي باز در دو اندازه متفاوت تشكيل شده است. در زبان اسپانيايي درام بزرگتر همبرا (hembra) به معناي مؤنث و درام كوچكتر ماچو (macho) به معناي مذكر است.

ساز كنگا (Conga)

كنگا (conga) كه به عنوان تومبادورا (tumbadura) نيز شناخته مي‌شود درامي بلند و باريك و داراي يك سر  است منشاء اين ساز از كوبا است.

ساز فیلد درام (Field Drum)

ساز فیلد درام از نظر طبقه‌بندی در دسته‌ی سازهای پركاشن، ممبرافون (پوسته‌ای) با زير و بمي (نواک) نامعين قرار می‌گیرد.

ساز گنگ (Gong)

ساز گنگ، سازی ايديوفون (خودصدا)/آتوفون با زير و بمي خاص و در دسته‌ی پركاشن (سازهای كوبه‌اي) قرار می‌گیرد.

ساز اسنیر درام (Snare Drum)

ساز اسنیر درام – ساید درام در زبان آلماني: Kleine Trommel در زبان فرانسوي: Kleine Trommel و در زبان ايتاليايي: Kleine Trommel نامیده می‌شد. اسنير درام يا سايد درام،‌ كوچك‌ترين درام استوانه‌اي است و به‌ويژه در هر نوع موسيقي غربي از موسيقي نظامي (كه منشأ اين ساز نيز در همين نوع موسيقي است) تا جز (Jazz) يا درامز راك و پاپ ديده مي‌شود.

ساز تیمپانی (Timpani)

تیمپانی (كلمه ايتاليايی به معناي drums)، يا kettledrums اركسترال، نامی است كه حداقل از قرن هفدهم برای كتل درام‌های بزرگ استفاده میشود. استفاده اركسترال دائمی از تيمپانی به نيمه قرن 17ام برمي‌گردد، نمونه‌های اوليه در منابع تاریخی قرن هفدهمی قيد شده‌اند. كاربرد اركسترال دائمي تيمپانی به نيمه قرن 17ام بر میگردد.

ساز تام تام (TamTam)

همراه با تيمپانی و باس درام تام تام در گروه سازهای پركاشن، باس قرار می‌گیرد. ساز تام-تام اغلب با گنگ اشتباه گرفته مي‌شود، ولی شماری اختلافات جزئی مابين ساختار و صدای دو ساز وجود دارد: ساز تام-تام يك ديسك نسبتاً مسطح است و برخلاف گنگ هيچ دستگیره‌ای‌ در مركز ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

آموزش تدوین

هنر تدوین الفبایی دارد که هر تدوینگری باید به عنوان مبانی پذیرفته شده‌ی کار از آن‌ها با خبر باشد و این اصول را در کار تدوین به کار بگیرد. استفاده از تکنیک‌های شناخته شده‌ی تدوین مانند کات L و کات J روایت داستان را برای بیننده باورپذیر و چشم‌نواز می‌کند. در مقابل ضعف فنی در تدوین و اغراق در کات زدن صحنه‌ها به گل‌درشت شدن کار منجر خواهد شد و خاطر تماشاگران را نیز آزرده می‌کند.

 

جوئل کاکس تدوینگر برنده اسکارپ

جوئل کاکس  (Joel Cox) تدوینگر آمریکایی است که کار در سینما را از سال 1942 میلادی با بازی به‌عنوان نوزاد در فیلم «برداشت محصول تصادفی» آغاز کرد. سپس در سال 1961 در کمپانی برادران وارنر شروع به کار کرد. در آنجا رودی فهر تدوینگر و مدیر اجرایی بود، حدود سه سال بعد او از کاکس یک کارآموز تدوین ساخت. طبق روال آن دوره کاکس چند سال به‌عنوان دستیار غیررسمی فعالیت کرد. اولین کار جدی او «مردمان باران» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا بود که در آنجا نامش به‌عنوان دستیار ذکر شد.

 

تکنیک‌های تدوین

برای تدوین ژانرهای مختلف فیلم، از تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. نحوه‌ی تدوین هر ژانر، نوع تفکر و احساسات مخاطب را نسبت به داستان تغییر می‌دهد و او را جذب فیلم می‌کند یا اینکه ممکن است به دلیل ضعف در روایت داستان فیلم مخاطب را کاملا نسبت به فیلم دلزده کند.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

فیلم «بازیکن شماره یک آماده» Ready Player One

فیلم ردی پلیر وان آخرین ساخته‎ی استیون اسپیلبرگ به لطف موسیقی چقدر شنیدنی شده است؟‌ ردی پلیر وان تقلیدی بی‎مایه از فیلم‌های دهه‌ی هشتادی یا شاهکاری بر مبنای خاطرات شیرین کودکی؟ موسیقی متن در فیلم‌های نوستالژیک تا چه میزان باید استقلال خود را از آهنگ‌های مشهور قدیمی حفظ کند؟ آیا آهنگساز فیلم ردی پلیر وان در بازی بازگشت به گذشته‎ی فیلمنامه‏‌ی این فیلم برنده بوده است یا بازنده؟

 

فیلم جنگ دنیا ها اثر استیون اسپیلبرگ

انتقادات به پایان این فیلم موضوعی چندان تازه نیست و در همان زمان اکران این فیلم نیز با اینکه در مجموع منتقدان در بررسی‌های سینمایی خود نظری مثبت نسبت به این فیلم داشتند، اما در همان زمان نیز از پایانی که برای این فیلم ساخته شده بود به عنوان یکی از نقاط ضعف این فیلم نام می‌بردند.

 

استیون اسپیلبرگ و قسمت جدید فیلم ایندیانا جونز Indiana Jones 5

استیون اسپیلبرگ از آن دسته کارگردانانی نیست که منتظر پروژه‌ی جدید برای آغاز کار بنشیند، تقریبا می‌توان معدود سال‌هایی را پیدا کرد که کاری از وی ساخته نشده باشد. در دوازده ماه گذشته که اسپیلبرگ به صورت هم‌زمان ضبط،‌ تدوین و تکمیل فیلم the post را به پایان می‌برد و سرگرم مراحل تولید فیلم Ready player one نیز بود. حال انگار این کارگردان دوباره به دنبال کار یا پروژه‌های جدید برای پر کردن تقویم کاری‌اش می‌گردد، خبرها حاکی از آنست که استیون اسپیلبرگ به عنوان فیلم‌های بعدی خود، ایندینا جونز «Indiana Jones 5 » و «West Side Story» را مد نظر دارد.

 

ستاره‌ی فیلم Baby Driver در داستان وست ساید اسپیلبرگ

چند سالی است که زمزمه‌های ساخت نسخه‌ای جدید از روی فیلم کلاسیک داستان وست ساید توسط استیون اسپیلبرگ به گوش می‎رسد و به نظر می‌رسد که کم‌کم ساخت این نسخه‌ی تازه به حقیقت می‌پیوندد و استیون اسپیلبرگ بازیگرانی که قرار است نقش‌های اصلی فیلمش را بازی کنند نیز انتخاب کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 شهريور 1398 | نظرات ()