نوشته شده توسط : ملودایو

ساز زایلوفون

در مقايسه با ماريمبا، زايلوفون محدوده صدايي بالاتر (زيرتر) و باريك‌تري داشته و تيغه‌هاي آن از چوب سخت‌تری ساخته مي‌شود كه اين امر منجر به رنگ صدايي روشن‌تر و نافذتر مي‌شود. گاهي اوقات خانواده‌اي از سازها را به عنوان زايلوفون در نظر مي‌گيرند كه شامل زايلوفون، ماريمبا و زايلوماريمبا (xylomarimba) است.

زايلوفون در فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي مختلف ديده مي‌شود و كوك و توالي تيغه‌ها از يك تمدن تا تمدن ديگر متفاوت است ولي چيزي كه در تمام زايلوفون‌ها مشترک است ترتيب قرارگيري تيغه‌ها در گام‌هايي از نت‌هاي پائين (بم) تا بالا (زير) است. تعداد تيغه‌ها مي‌تواند بين يك تا هر تعداد براي پوشش دادن چندين اكتاو باشد. زايلوفون سازي قديمي است كه اسامی مختلفي در فرهنگ‌هاي متفاوت دارد: به عنوان مثال در افريقا به نام‌هاي آماديندا (در اوگاندا)، بالافون (در سودان)، كارميبا (در آنگولا)، كيديمبا (در كنگو)، كوندونگ (در نيجيريه)، ماريمبا (كنگو) و سيليمبا (در آفريقاي جنوبي) شناخته مي‌شود. در آسيا اين ساز به نام‌هاي باكاگنگ (در مالزي)، گام بنگ (اندونزي)، دن گو (ويتنام)، گب بانگ (در بالي)، گام بنگ كالونگ (جاوا)، موكين (چين)، پاتاتاگ (فيليپين)، پاتی تارانگ (درهند) و رانات اك (در تايلند) مشهور شده است.

ساز ماریمبا

ماریمبا از نظر ظاهري دقيقاً شبيه زايلوفون است ولي بزرگتر بوده و داراي محدوده صدايي پائين‌تر (از باس تا تنور و تا آلتو) و يكcompass گسترده‌تر است. ماریمبا، زايلوفوني با رزنيتور است و زايلوفون به معناي «نواي چوب» است و زير و بمي آن يك اكتاو عميق‌تر است. به دليل اينكه تيغه‌هاي ماريمبا از چوب نرم ساخته شده‌اند و نازك‌تر از زايلوفون هستند، ماريمبا رنگ صدايي نرم‌تر، تيره‌تر و غني‌تر دارد. در دهه 1930 يك ساز به نام زايلوماريمبا (زالوريمبا) براي تكنوازي ساخته شد كه هدف از آن ساز تركيب بهترين‌هاي هر دو ساز بود. زايلو ماريمبا عمدتاً به اين دليل ساخته شد كه محدوده صدايي از پنج اكتاو  (C3-C8)  داشت ولي كيفيت صدايش جا گذاشته شد و امروزه به ندرت اين محدوده صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

فیلم اینسپشن یا تلقین

هانس زیمر آهنگساز مطرح و برنده جایزه اسکار، برای فیلم تلقین آهنگسازی کرده است. او با الهام از آهنگ ادیت پیاف این موسیقی نوآورانه و هیپنوتیزم‌کننده را خلق کرده است. موسیقی زیمر ماورائی و خاص بوده و در لحظاتی مخاطب را به رؤیایی زیبا و مسحورکننده فرو می‌برد.

موسیقی تلقین مثل صحنه‌های فیلم با ریتم تند شروع شده و بعد کم‌کم آرام می‌شود و کاملا تحت تأثیر ژانر فیلم-اکشن و سورئال-است. ریتم موسیقی یادآور موسیقی‌ فیلم‌های دهه نود بوده که در فیلم‌های اکشن به وفور استفاده می‌شده است. دی‌کاپریو در نقش دزد و جاسوس ایفای نقش می‌کند و موسیقی متن هم رازآلودی جاسوسی و هم ویژگی‌های دزد را به خوبی نمایان می‌سازد.

تم اصلی موسیقی تلقین از موسیقی فرانسوی ادیت پیاف گرفته شده که هانس زیمر ریتم آنرا کند کرده است. به عقیده زیمر می‌توان هر چیزی را به زمان دیگری منتقل کرد و معنای متفاوتی به آن بخشید. تلقین که سفر در رؤیاهاست، برای زیمر مفهوم سفر در زمان را دارد و این موضوع را به خوبی در موسیقی‌اش نشان می‌دهد. ترکیب گیتار الکتریک و ارکستر، جنبه‌ای خیال‌انگیز و در عین‌حال مدرن به موسیقی می‌دهد. از آنجایی‌که دغدغه اصلی نولان «زمان» است، گذر زمان و انتظار با صدای تیک‌تاک در موسیقی نمایان می‌شود.

فیلم اینتراستلار

هانس زیمر در موسیقی فیلم اینتراستلار از فضای اکشن ‌محوری که برای چهار فیلم قبلی (سه گانه‌ی بتمن و فیلم تلقین) ساخته بود فاصله گرفته و با استفاده از ساز ارگان فضایی باشکوه خلق کرده است. این ساز که توسط راجر سایر Roger Sayer در کلیسای تاریخی تمپل لندن نواخته شده، توانسته بیکرانگی جهان و احساس از دست دادن را همزمان به بیننده منتقل کند. در ساخت موسیقی متن این فیلم از 34 ساز زهی، 24 ساز بادی و چهار پیانو استفاده شده و شصت مرد برای گروه کُر با هانس زیمر همکاری کرده‌اند. زیمر با تنظیم فاصله میکروفن از دهان خواننده‌ها توانسته به صداهای جدید برسد. نولان در ساخت فیلم‌هایش جلوه‌های ویژه را برای کمک به روایت داستان به کار می‌برد و در این فیلم واقعی‌ترین تصویر از نجوم و فیزیک را (از منظر یافته‌های علمی) ارائه کرده است.

فیلم دانکرک

دانکرک فیلمی جنگی است که بدون مقدمه خسته کننده و طولانی یک‌راست مخاطب را به عمق ماجرا می‌برد و محیط جنگی دقیقا مطابق با چیزی که در تاریخ رخ داده، به تصویر کشیده می‌شود. در این فیلم موسیقی متن نقش مهمی ایفا می‌کند و در بیشتر صحنه‌ها موسیقی به جای دیالوگ استفاده شده است. دانکرک بازسازی یک واقعه تاریخی است و در آن ترس و وحشت برآمده از جنگ نشان داده می‌شود.

نولان و هانس زیمر در فیلم‌های اینسپشن و اینتراستالر با هم همکاری کرده‌اند و نولان با استفاده از تکنیکی که در فیلم پرستیژ به آن دست یافته بود از زیمر خواست که موسیقی متن دانکرک را بسازد. «یک توهم شنیداری وجود دارد که در موسیقی به آن شپرد می‌گویند، من و دیوید جولیان این را در فیلم پرستیژ کشف کردیم.»



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ملودایو

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

تدوین صدا و تنظیم جلوه‌های صوتی

برای تدوین فیلم‌های درام باید از روی فیلمنامه یا استوری‌بورد کار شود. صحنه‌ها معمولا هدف خاصی را دنبال می‌کنند، با بازی‌ها یا دیالوگ‌های ثابت. کار تدوینگر این است که به صحنه‌های فیلمبرداری شده نگاه کند و ببیند که آیا می‌تواند آنها را به‌نوعی کنار هم بچیند که پیام داستان مورد نظر را منتقل کنند، در غیر اینصورت باید فیلمنامه را کنار گذاشته و بهترین کاری را که از دستش برمی‌آید انجام دهد.

تدوین جلوه‌های صوتی از جزو ظریف‌ترین ریزه‌کاری‌های فیلمسازی قرار می‌گیرند و به تدوینگر صدا کمک می‌کند تا احساس موجود در هر صحنه را به تماشاگر منتقل کند و فضای احساسی مورد نظر کارگردان را با استفاده از صدا خلق کند. برای مثال اگر تدوینگر صدا قصد داشته باشد تا صحنه‌ی مربوط به یک دفتر کار را به مدد جلوه‌های صوتی از وضعیت صامت به ناطق تغییر دهد، می‌تواند از جلوه‌های صوتی همچون صدای زنگ تلفن در پس‌زمینه، مکالمه ارباب رجوع با کارمندان و صدای خفیف کار کردن کولر گازی کمک بگیرد.



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مهر 1398 | نظرات ()